Jak dbać o wzrok, gdy pracujemy przed komputerem

 

Wystawione na długotrwały wpływ ekranu monitora oczy zawsze się męczą. Możemy jednak wiele zrobić, aby zneutralizować szkodliwy wpływ pracy przed komputerem na nasz wzrok. Odpowiednie ustawienie monitora, właściwe światło, częste wietrzenie pomieszczeń i obowiązkowe, regularne przerwy – wszystko to odciąży wzrok zmęczony pracą przy komputerze.

Jeszcze dwadzieścia lat temu przed komputerem pracowały tylko wybrane grupy zawodowe. Pracownicy biurowi, architekci, urzędnicy, lekarze, a nawet kasjerzy w sklepach – wszyscy zwykle obywali się bez ekranu. Czasy znacząco się jednak zmieniły. Dziś większość zawodów wymaga korzystania z urządzeń elektronicznych – komputerów, tabletów czy smartfonów – jeśli nie cały czas, to przynajmniej przez część czasu przeznaczonego na pracę. Gdy wracamy do domu, siadamy przed telewizorem lub znów przed komputerem. Taki tryb życia bardzo obciąża nasz narząd wzroku. Dlatego należy o niego odpowiednio zadbać.

Ergonomia stanowiska pracy

To, na czym siedzimy, przy czym siedzimy i na jakiej wysokości ustawiony jest nasz komputer, ma ogromne znaczenie dla naszego wzroku. Fotel, biurko, ekran, a także pozycję ciała należy tak ustawić, aby górna krawędź monitora znajdowała się na wysokości naszego wzroku, a centrum ekranu – około 10 cm od tej linii. Monitor powinien znajdować się 50-70 cm od naszych oczu, a jego kąt nachylenia powinien wynosić 10-20 stopni.

Odpowiednie światło

Jeśli nasze stanowisko pracy znajduje się przy oknie, ekran powinien być ustawiony bokiem do niego. Gdy pracujemy przy świetle dziennym, wyłączmy oświetlenie sztuczne – mieszanka tych dwóch źródeł światła nie jest bowiem dobra dla naszego wzroku. Oświetlenie rozproszone pozwoli uniknąć odbić na ekranie monitora. Powierzchnia biurka powinna być matowa, ponieważ odbijanie światła od każdej powierzchni jest szkodliwe dla wzroku.

Przerwa w pracy

Specjaliści zalecają wykonanie 5-minutowej przerwy po każdej godzinie pracy przy ekranie monitora. Nie jest to jednak przerwa na przegląd newsów z mediów społecznościowych, ale moment, by wstać od biurka i zająć się czymś innym niż pracą. Warto zafundować sobie krótki spacer, popatrzeć w okno lub wyjść na chwilę na powietrze. Taka zmiana przysłuży się nie tylko narządowi wzroku, ale też m.in. zmęczonemu długim siedzeniem kręgosłupowi.

Po każdych 20 minutach pracy przy komputerze dobrze jest na chwilę oderwać od niego wzrok i spojrzeć w dal – najlepiej na zieleń za oknem. Skutecznym sposobem na ochronę oczu przed szkodliwym działaniem ekranu jest wymuszanie mrugania – dzięki temu oko jest bardziej zwilżone i mniej podrażnione.

Dobry klimat

Nie bez znaczenia jest również jakość powietrza, w którym pracujemy. Jeśli w biurze znajduje się klimatyzacja, dobrze byłoby zaopatrzyć się w odpowiedni nawilżacz. Klimatyzacja i sprzęt biurowy stanowią bowiem połączenie niezbyt dobre dla naszego organizmu. Regularne wietrzenie pomieszczeń i picie dużej ilości wody pozwoli utrzymać wzrok w dobrej kondycji nawet podczas wielogodzinnej pracy przed ekranem monitora.